روستای سرمستی
روستای سرمستی

روستای سرمستی

وقتی بهترین دوستی مان شکست می خورد چه کنیم؟

برترین ها: در زندگی همه ما دوستانی وجود دارند که دوستشان داریم، اوقات زیادی را با آنها می گذرانیم و با آنها درددل و همفکری می کنیم. اما گاهی این روابط دوستانه با چالش مواجه شده وارد مراحلی می شوند که به کاهش صمیمیت یا حتی پایان دوستی منجر می شود.

مسلما وقتی رابطه ای دوستانه، که زمانی برایمان اهمیت داشته است، به سردی می گراید یا به پایان می رسد، اندوهگین و ناراحت می شویم. اما نکاتی وجود دارد که به ما کمک می کنند تا به گونه ای بهتر و موثر تر با از این رویداد جلوگیری کنیم، یا با آن کنار بیاییم. 


 

نکته 1: خودتان را سرزنش نکنید

گاهی دوستی به شهر دیگری مهاجرت می کند، سرش بیش از حد شلوغ می شود یا به هر دلیل دیگری زمینه را برای تضعیف این رابطه فراهم می کند. در چنین مواردی بسیاری از ما خود را سرزنش می کنیم و احساس می کنیم که نتوانسته ایم این دوستی را حفظ کنیم. بسیاری از خانم ها تصور می کنند که دوستیشان با سایر خانم ها باید تا ابد پایدار بماند و به همین دلیل به دوستان خود وابسته می شوند. همانطوری که شاید روابط رومانتیک ما با آنچه در فیلم ها و کتاب ها می بینیم متفاوت باشند، باید بدانیم که دوستی هایی که در تلویزیون و سینما به تصویر کشیده می شود غیرواقع بینانه است.

از سرزنش کردن خود و فکر کردن به چیزهایی مثل اینکه " لابد من دوست خوبی نبوده ام"، "فراموش کردن من راحت است" یا "ارزش وقت دیگران را نداشته ام" دوری کنید. به خود بقبولانید که هیچ دوستی ای تا ابد ماندگار نیست و جدایی هم جزئی از فرایند دوستی است.

نکته 2: با حسادت خود مبارزه کنید

حسادت یکی از عوامل اصلی ایجاد تنش و اختلاف بین دوستان است، به خصوص برای کسانی که به تازگی شغل یا رابطه رومانتکی را آغاز کرده اند. اگر سال ها پا به پای دوستتان قدم برداشته اید، با هم به مدرسه رفته اید، با هم درس خوانده اید، با هم به دانشگاه رفته اید و ...، طبیعی است که وقتی سرعت پیشرفت دوستتان ناگهان بیشتر از شما می شود دچار حس حسادت شوید. تصور کنید که به تازگی در یک رابطه عاشقانه شکست خورده اید و هنوز از غم و اندوه آن جدایی رها نشده اید، و بعد ناگهان با خبر نامزدی دوستتان روبرو می شوید. تعجبی ندارد اگر در چنین موقعیتی احساسات منفی حسادت و بدبینی به سراغتان بیاید. 

اگرچه شکافی که در چنین مواقعی بین شما و دوستتان به وجود می آید به راحتی قابل انکار نیست، ولی مهم است که دوستتان را به خاطر موقعیت تازه ای که برایش پیش آمده ناراحت نکنید و با حسادت خود مبارزه کنید. اگرچه تا به این لحظه در همه چیز و همه زمینه ها هم سطح دوستتان بوده اید، ولی دلیلی وجود ندارد که تا آخر عمر اوضاع این چنین بماند.

نکته 3: برای آشتی و صمیمیت دوباره اقدام کنید

 
اگر با اختلافات یا مشکلات ناراحت کننده روبرو شده اید، در صورتی که احساس می کنید که دوستیتان ارزشمند است و نمی خواهید آن را از دست بدهید، هیچ اشکالی ندارد اگر برای آشتی پیشقدم شوید. با دوستتان صحبت کنید، با هم مشکل اصلی را تعیین کنید و یک راه حل مشترک بیابید. اگر هنوز عصبانی هستید به خود فرصت بدهید تا خشمتان فروکش کند، سپس زمانی را برای صحبت و رفع کدورت ها تعیین کنید.

هرگز انگشت اتهام را به سمت دوستتان نگیرید، به دنبال مقصر نگردید و با آرامش صحبت کنید. اگر مدت ها ست دوستتان را ندیده اید، آرام و بامحبت صحبت کنید و به دوستتان بگویید که دلتان برای او تنگ شده بود و دیگر نمی خواهید دوری یا اختلافی بین شما و او پیش بیاید.

نکته 4: در روند دوستی تغییراتی به وجود آورید 

اگر دوستی شما با مشکل روبرو شده است، یادتان باشد که لازم نیست آن را کاملاً تمام کنید. شاید بهتر باشد که صمیمیتتان را کمتر کنید یا کمتر همدیگر را ببینید. چنین چیزی به خصوص زمانی پیش می آید که شما یا دوستتان ازدواج می کنید، بچه دار می شوید یا محل زندگیتان را تغییر می دهید.

به یاد داشته باشید که زندگی و دوستی های هر کس مراحل مختلفی را پشت سر می گذارد و همیشه به یک صورت نمی ماند. شاید زمانی به دلیل شرایط زندگی یا روحیات خاصی که در سنی خاص داشته اید با کسی صمیمی تر بوده اید و حالا احساس می کنید که دیگر آن صمیمت را نمی خواهید. به هر حال تغییر هم جزئی جدایی ناپذیر از هر رابطه و دوستی است.
نکته 5: زمان جدا شدن را تشخیص دهید
زندگی همه ما در طول زمان دچار تغییر می شود و گاهی راه زندگیمان از دوستان جدا می شود. چنین اتفاقاتی بهترین امتحان برای دوستی های ما هستند. در بعضی موارد حتی بهترین دوستی ها سست می شوند. اگر زندگی دوستتان در حال تغییر است و احساس می کنید که او از شما دور شده است، به او فرصت بدهید تا به موقعیت جدیدش عادت کند. ممکن است این شرایط موقتی باشد و او دوباره به سمتتان بازگردد.

اما همیشه به یاد داشته باشید که دوستی امری دو طرفه است، اگر مرتب احساس می کنید که همیشه این شما هستید که پیشقدم می شود و سعی در حفظ رابطه دارد، شاید لازم باشد در مورد این دوستی تجدیدنظر کنید و از خود بپرسید که آیا واقعا ارزشش را دارد یا نه. اگرچه لازم است تا جایی که می توانید از احساسات منفی نسبت به دوستتان دوری کنید، ولی اگر دوستتان دیگر شما را خوشحال نمی کند یا با رفتار سرد خود عزت نفس شما را خدشه دار می کند، شاید بهتر باشد که از خیر این دوستی بگذرید یا صمیمیتتان را با او کم کنید.
نکته 6: نیازهای عاطفی خود را در جاهای دیگر جست و جو کنید 

مسلما جدایی از دوستی که دوستش داشته ایم و با او صمیمی بوده ایم شکافی بزرگ در زندگی ما به وجود می آورد. ولی راه هایی هست که به ما کمک می کند درد و رنج ناشی از این ضربه را کمتر کنیم. سعی کنید زمانتان را با دوستان دیگر بگذرانید یا دوست های جدیدی پیدا کنید. روابط اجتماعی خود را گسترش دهید، با همکاران یا همکلاسی ها بیرون بروید، در مهمانی های بیشتری شرکت کنید و ... . همین طور ورزش یا شرکت در کلاس های آموزشی می توانند به شما کمک کنند تا ذهنتان را از افکار منفی منحرف کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.